Je bent begonnen als zzp’er, hartstikke leuk allemaal! Je bent enthousiast en je wilt graag aan de slag. Maar dan moet je nog wel aan klanten zien te komen. En dat is een heel dingetje als je van huis uit niet gewend bent om je kop boven het maaiveld uit te steken en mensen te gaan vertellen dat je goed bent in wat je doet. “Ik heb toch nog helemaal geen ervaringen waarmee ik voor de dag kan komen?”

Nee, inderdaad nog geen ervaringen met klanten, maar wel een grote rugzak vol met 37 jaar werkervaring en de nodige contacten uit die lange periode. Bovendien ga ik volop aan de slag met het zo belangrijke netwerken. (Bijvoorbeeld via het Starterscollectief Veluwe. Een mooi en gratis initiatief om startende ondernemers op weg te helpen.) Dat netwerken levert weer nieuwe contacten op.
Al die contacten vormen een markt vol oude en nieuwe bekenden, met heel veel mogelijkheden voor het aanbieden van mijn diensten. Verkopen kan dus als het ware dicht bij huis beginnen. Bij contacten die bekend zijn met mijn kwaliteiten vanuit mijn verleden in loondienst. Of contacten vanuit mijn nieuwe netwerk, met wie ik kennis heb gemaakt en die mijn enthousiasme hebben geproefd. Dat maakt het opdoen van de eerste verkoopervaringen toch wat minder griezelig!

Een heel effectief hulpmiddel om je contacten te bereiken is het zakelijke platform LinkedIn. Mijn eerste klant diende zich aan via LinkedIn en een leuke persoonlijke kennismaking met een nieuw contact in mijn netwerk. LinkedIn dus … Voorheen had ik niets met social media, maar als ondernemer kom ik er niet onderuit: mij verdiepen in de mogelijkheden ervan om klanten te werven. Gelukkig zijn er LinkedIn-specialisten die je uitstekend op weg kunnen helpen.
En dan toch maar gewoon beginnen om jezelf te laten zien. Doodeng, maar het werkt echt.