Mijn website is live. Hoera! Dat was een heel ei om te leggen zeg … Toen ik in september 2022 begon als zzp’er, dacht ik in mijn enthousiasme en onwetendheid dat ik na een paar maanden al een heel eind op scheut zou zijn met een website. Dat bleek iets te voortvarend gedacht. Er komt heel wat kijken bij het maken van een website waar je aanvankelijk niet aan denkt. Een paar punten zijn met name belangrijk om duidelijk voor ogen te houden als je met je website gezien wilt worden door je klanten.

  • Wat ga je aanbieden en wie moet dat weten?
    Je weet natuurlijk waarmee je de markt op wilt gaan. Maar als je website klaar is, dan wil je dat potentiële klanten voor dat product of die dienst van jou ook daadwerkelijk naar jouw site gaan kijken en zin krijgen in jouw aanbod. Willen ze je teksten gaan lezen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat die teksten binnenkomen en aanspreken. Als eerste dus de opdracht om helder te krijgen wat je nou precies gaat aanbieden en aan wie. Waarmee steekt jouw product of dienst boven de andere uit en voor wie is dat interessant? En misschien is het beter om je aanbod te beperken tot datgene waar jij in het bijzonder goed in bent of mee opvalt. Daarmee zul je waarschijnlijk het meeste succes hebben.
    In mijn geval: ik wil iets gaan doen met schrijven van correct Nederlands. Maar dat is een heel breed en vaag begrip. Voor zo’n aanbod zal geen klant warm lopen. “Heel leuk voor je, maar wat heb ik als klant daaraan?” Ik moet gaan bepalen welke dienst van mij interessant kan zijn voor een klant. Waar ben ik echt goed in? Waar kan ik klanten mee aantrekken? Ga ik mij profileren als de zoveelste tekstschrijver, dan zijn er legio concurrenten waar klanten beter voor kunnen kiezen dan voor mij, met veel meer ervaring en tal van prachtige reviews.
    Waar ik beter in ben dan de gemiddelde tekstschrijver: het precisiewerk van een (eind)redacteur, in het bijzonder van medisch gerelateerde tekst. Ik heb al 37 jaar ervaring met het redigeren van allerlei medische teksten. Daar zit dus mijn specialisatie en mijn kracht. En al vanaf het moment dat ik mijn eerste baan zocht, was het voor mij duidelijk dat ik bij voorkeur terecht wilde komen op een werkplek in de non-profitsector. Ik heb geen commerciële inslag. Liever ben ik bezig met werk waarbij ik het gevoel krijg dat ik mensen – zij het op een indirecte manier – kan helpen.
    Mijn klanten zijn dus op zoek naar iemand die zorgvuldig (medische) teksten kan redigeren en bevinden zich binnen het sociale domein.
    Als je eenmaal weet wat je je klant te bieden hebt en wie die klant is, dan volgt de vraag hoe je je klant het beste kunt aanspreken.
  • In welke stijl schrijf je je webteksten?
    Daar komt een stukje sales bij kijken. Je zult je diensten moeten gaan verkopen, wel of geen commerciële inslag. Maar verkopen is veel meer omvattend dan alleen reclame maken. Uiteindelijk zul je – dat is mijn overtuiging – het beste verkopen op een manier die bij jou past. Verkopen door dicht bij jezelf te blijven. Als je je richt op de juiste doelgroep (de klanten die bij jou passen), dan zul je ontdekken dat daar de mensen zitten die zich aangesproken voelen door jouw manier van jezelf presenteren.
    In mijn webteksten blijf ik zoveel mogelijk op de persoonlijke toer, mezelf presenteren zoals ìk ben. Dat vind ik ook het mooiste compliment dat ik voor mijn website kan krijgen: “helemaal jij!” Voor mij geen aangeleerde verkooptechnieken (hoewel je natuurlijk wel een paar aspecten in de gaten moet houden), maar insteken op datgene waar ik goed in ben: ik maak graag contact met mensen. Samen overleggen over de bedoeling van tekst, samenwerken om tot een mooi eindresultaat te komen.
    Dan gaan er mooie contacten ontstaan. Met mensen die niet zomaar een product of dienst kopen, maar zoeken naar een connectie, een stukje herkenning, toegevoegde waarde. Mensen die inderdaad zitten te wachten op dat wat jij specifiek te bieden hebt.
    En dan nog het laatste punt dat het overwegen waard is: investeren in kwaliteit.
  • Op welke manier laat je jezelf met je website zien?
    Het valt al niet mee om de voorgaande punten in je eentje uit te puzzelen. Gelukkig hoeft dat ook niet. Er zijn tegenwoordig allerlei coaches die je goed kunnen helpen in de zoektocht naar jezelf en je bedrijf.
    Maar dan nog de uiteindelijke vormgeving van je website … Je kunt best met computers overweg, maar het is niet je hobby. Met wat hulp links en rechts zou er zeker een aardige website tot stand kunnen komen, maar is dat een website die weerspiegelt dat jij kwaliteit belangrijk vindt en dat jij jouw werk serieus neem? Want dat is een belangrijk aspect: sta je voor kwaliteit en ga je jezelf daar ook in alles mee presenteren?
    Dat komt onder meer aan bod als het gaat om het tarief dat je op je website gaat vragen voor je werkzaamheden.
    Als ik als zzp’er mijn eigen broek wil ophouden, dan kan ik absoluut niet de bedragen hanteren waarvoor op sommige platforms freelance-inzet wordt aangeboden. Dat is niet meer dan een leuk zakcentje. Maar ik ga kwaliteit verkopen tot in de kleinste details. Soms naslagwerk doen, om er zeker van te zijn dat het 100% correct is wat ik doe. Een gedegen stuk werk afleveren, zoals ik dat in loondienst ook altijd heb gedaan. Daar mag een zeker prijskaartje aan hangen.
    Als klanten die prijs gaan betalen, dan zullen ze ook aan alles moeten kunnen zien dat je met minder dan hoge kwaliteit geen genoegen neemt. Dan toch maar investeren in een professionele websitebouwer. En ook investeren in een professionele fotograaf. Dat zorgt uiteindelijk wel voor de uitstraling die je voor ogen hebt.

Al met al heeft het traject om mijn website vorm te geven mij heel wat tijd, energie en geld gekost. De investeringen die ik als zzp’er moest doen om voor elkaar te krijgen dat ik met een beginnend gevoel van trots en zelfvertrouwen aan de start verschijn. Want zo voelt het toch, de lancering van mijn website: het moment waarop het echt van start gaat. En nu aan de slag om mijn website aan potentiële klanten te laten zien!